Atelier : Marcher, regarder, attendre et prendre des notes avec Vincen Beeckman

Workshop
Image00005 c Vincen Beeckman

vrijdag 20 september
10.00u - 12.00u

Prijs: Gratuit / Gratis / Free Taal: Frans Plaats: Quartier

Atelier scolaire / Schoolworkshop / School workshop

Met

Vincen Beeckman

Presentaties

“De Haechtsesteenweg. Een straat, een heel lange straat. Het heeft me altijd gefascineerd. Van een muzikaal begin tot de sfeer van Istanbul Een paar scholen, winkels, kerken, waarvan één ruïne. Een heel chique straat. Ga de trottoirs op, blijf, kijk en neem het allemaal in je op. Leven, bomen, wortels, kleine dingen op de grond. Maak er een gewoonte van. Een spons of een magneet zijn in de stoep van Haecht is als ver weg gaan en verblind worden.”
Image00001 c Vincen Beeckman
© Vincen Beeckman

voor vincen beeckman (1973) staat samenwerking centraal. de fotograaf schuwt de eenrichtingsrelatie fotograaf-subject die zo kenmerkend is voor veel fotografische praktijken. in plaats daarvan werkt hij grotendeels samen met gemarginaliseerde en kwetsbare individuen en maakt hij gemeenschappen zichtbaar die anders niet erkend zouden worden. beeckmans creatieve benadering is intens. de mensen die centraal staan in zijn projecten zijn geen subjecten. In plaats daarvan werkt hij veel samen met gemarginaliseerde en kwetsbare individuen en maakt hij gemeenschappen zichtbaar die anders onopgemerkt zouden blijven. beeckmans creatieve benadering is intens. de mensen die centraal staan in zijn projecten zijn geen onderwerpen, maar langdurige medewerkers en vrienden. ondanks de uitdagende onderwerpen die hij aanpakt, heerst er vreugde en lichtheid in Beeckmans werk. het werk van de fotograaf laat zich niet gemakkelijk in een fotografisch genre vangen. het is een constellatie van vele. misschien komt dit omdat beeckman een veelzijdige creatieveling is: een kunstenaar, een curator en een opvoeder.

Vincen Beeckman c Peppe Cerillo
© Peppe Cerillo

Onze sprekers

Vincen Beeckman c Peppe Cerillo

Vincen Beeckman

Vincen Beeckman (geboren in 1973, woont en werkt in Brussel) legt de nadruk op samenwerking in zijn fotografie. In zijn project Les Cracks (2014) gaf hij wegwerpcamera’s aan daklozen om hun eigen leven vast te leggen, wat resulteerde in een eerlijke weergave van hun ervaringen.