Vincen Beeckman

Vincen Beeckman c Peppe Cerillo
© Peppe Cerillo

Voor Vincen Beeckman (geboren in 1973, woont en werkt in Brussel) is samenwerking essentieel. De fotograaf vermijdt de eenrichtingsrelatie tussen de fotograaf en zijn onderwerp die zoveel fotografische praktijken definieert. In plaats daarvan werkt hij uitgebreid samen met allerlei mensen en geeft hij zichtbaarheid aan plaatsen en gemeenschappen die anders niet erkend zouden worden. Neem bijvoorbeeld Les Cracks, een langlopend project dat Vincen Beeckman in 2014 in Brussel begon, waarbij hij samenwerkte met een daklozengemeenschap rond het Centraal Station van Brussel. De fotograaf voorzag de gemeenschap van wegwerpcamera's. In plaats van te proberen hen te integreren, nodigde hij hen uit om zichzelf te fotograferen, wat resulteerde in een niet-gemedieerd verslag van hun leven. De beelden zijn eerlijk: ze getuigen van de uitwisselingen tussen Vincen Beeckman en de gemeenschap en de banden tussen de daklozen zelf.

Het werk van de fotograaf laat zich niet gemakkelijk in een enkel fotografisch genre vangen, maar vormt eerder een constellatie van verschillende genres. Dit komt misschien omdat Vincen Beeckman een veelzijdige maker is: een kunstenaar, curator en opvoeder. Zo organiseerde hij tussen 2014 en 2020 de "Extra Fort" avonden in Recyclart, waarbij hij honderden sprekers uitnodigde om gezamenlijk over fotografie te praten tijdens een halve decennium van themavonden. Hij creëerde ook de Fusée de la Motographie, een reizend museum van Belgische fotografie bestaande uit 100 houten kisten, elk een verschillende beoefenaar vertegenwoordigend.